PIAS Handleiding  2024
Programma voor de Integrale Aanpak van het Scheepsontwerp
Trimoptimalisatie

Door tussen voorgedefinieerde datapunten te interpoleren kan een nauwkeurig beeld van de trim-weerstandgrafiek voor een bepaalde beladingstoestand bij een bepaalde snelheid worden gevormd. Deze grafiek kan gebruikt worden om in te schatten of het voordeliger is om het schip te vertrimmen. Als zowel deze module als de ballastadviesmodule (Zie Ballast advies) actief zijn kan de meest voordelige trim ook door de ballastadviesmodule worden bepaald door als optimalisatiedoelstelling 'minimale weerstand' te kiezen.

Deze module draait om de weerstand-trim grafiek die in het hoofdscherm te zien is of in de beladingsmodules te zien is via de Result Windows.

module_trim_optimization_example_graph.png
Voorbeeld van een weerstand-trim grafiek

In de grafiek wordt de weerstand getekend als functie van de trim, voor de gedefinieerde snelheid en het deplacement van de huidige beladingstoestand. Wanneer deze veranderen wordt de grafiek automatisch bijgewerkt.

De snelheid en het delta deplacement kunnen via het instellingenmenu Instellingen, bij het tabblad trimoptimalisatie per beladingstoestand worden ingesteld.

Behalve de dikke lijn, wat de grafiek van het huidige deplacement is, kan ook een delta deplacement ingesteld worden die gebruikt wordt om de twee dunnere lijnen in de grafiek te tekenen. Het delta deplacement is een afwijking van het huidige deplacement in procenten, waardoor in een oogopslag gezien kan worden wat het effect is van meer of minder deplacement. De delta deplacement waarde kan ook worden opgehoogd of verlaagd met het scrollwiel van de muis.

Op de y-as van de grafiek staat de relatieve weerstand uitgezet, in Newton. De grafiek wordt geschaald zodat de huidige trim altijd de waarde nul heeft op de y-as, waardoor makkelijk gezien kan worden wat het effect is van meer of minder trim voor- of achterover.