De IMO is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties die internationale wetgeving heeft ontwikkeld met betrekking tot twee belangrijke kwesties voor de maritieme industrie:
- De veiligheid van mensenlevens op zee.
- Voorkoming van verontreiniging door schepen.
De IMO heeft hiertoe onder andere twee internationale verdragen opgesteld:
- Het SOLAS-convention (inzake de veiligheid van mensenlevens op zee).
- Het MARPOL-Verdrag (voorkoming van verontreiniging).
In aanvulling op de SOLAS en MARPOL verdragen heeft de IMO de International Maritime Dangerous Goods (IMDG) Code (Internationale Code voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over zee) opgesteld. De IMDG-code bevat gedetailleerde technische specificaties om gevaarlijke goederen veilig over zee per schip te kunnen vervoeren en is bedoeld om de bemanningsleden te beschermen en verontreiniging van de zee te voorkomen. De IMDG-code is met ingang van 1 januari 2004 verplicht gesteld voor gebruik door de verdragsstaten van het SOLAS-Verdrag.
- Attentie
- Deze module is een uitbreiding op de containermodule. Om deze module te kunnen gebruiken dienen vooraf enkele scheepsspecifieke gegevens met betrekking op de IMDG te worden gedefinieerd. Deze gegevens hebben betrekking op de geometrie en positie van ruimen, schotten en dekken, hittebronnen, ontstekingsbronnen, accomodatie etc.
- Noot
- CTU staat voor Cargo Transport Unit. Een container van een bepaalde soort en maat is een CTU.
-
Deze handleiding is geen IMDG cursus. Kennis van IMDG wordt verondersteld.
Layout
Een typische layout van een belading module inclusief de uitbreiding met IMDG gevaarlijke stoffen is hieronder weergegeven. De meeste elementen worden al beschreven bij de betreffende module waaraan de IMDG uitbreiding is toegevoegd. De elementen welke betrekking hebben op de uitbreiding met de IMDG zijn voorzien van een nummer en worden hieronder beschreven.
Container module inclusief IMDG uitbreiding
- 1 Menu balk opties
- De voor IMDG relevante menubalk opties zijn:
- [IMDG] Hier kan een activatie code worden ingevoerd, welke het werken met de IMDG database mogelijk maakt.
- [Input] Hier kunnen te beladen containers worden gedefinieerd en relevante eigenschappen met betrekking tot IMDG worden opgegeven. Vanuit dit menu kan per CTU de UN stoffenlijst van de CTUs worden aangemaakt en bewerkt. Zie Invoer van IMDG UN stoffen.
- 2 Container informatie
- In dit venster worden de eigenschappen van de geselecteerde container weergegeven. Een aantal eigenschappen zijn van belang voor de IMDG uitbreiding.
- [CST] (Certified Safe Type)
- [Container Code]
- [Stoffen] (IMDG). Bewerken van de UN stoffenlijst van de geselecteerde container worden bewerkt.
- 3 4 5 doorsnede vensters
- Deze windows tonen een doorsnede over respectivelijk geselecteerde Tier, Bay en Row. Indien in het IMDG info window 6 een regel is geselecteerd, dan wordt in deze aanzichten de referentie CTU (1ste kolom) in fel rood weergegeven. De eventuele incompatibele CTU (2de kolom) wordt in donker rood weergegeven. In dat geval wordt in de aanzichten tevens met een rode lijn de verboden zone (volgens IMDG 7.4.3.2 table of segregation of containers on board containerships with closed cargo holds) rondom de referentie container getekend. Om te voldoen aan de IMDG, mag de incompatibele container zich niet binnen deze zone bevinden.
- 6 IMDG informatie venster
- Dit venster toont per CTU (indien deze UN stoffen bevat) een regel met informatie of wordt voldaan aan de segregatie eisen binnen deze CTU [CTU.OK], of de CTU voldoet aan de stuwage eisen die gelden voor deze CTU [Stow.OK] en of de positie van de CTU is toegestaan volgens het "document of compliance" behorende bij het schip [DOC.O.C.]. Daarnaast per paar containers (indien deze beide UN stoffen bevatten) een regel met informatie met de vereiste segregatie [Seg.Required] en of wordt voldaan aan deze segregatie eis tussen de containers onderling [Seg.OK]. Door een regel te selecteren wordt een popup getoond met meerdere tabbladen met gedetailleerde informatie over segregatie en stuwage.
Controle aan IMDG
Voor de implementatie van de IMDG code in LOCOPIAS wordt gebruik gemaakt van een toolkit (DLL) van het Engelse bedrijf "Exis Technologies", die beschikken over diverse tools (zowel stand-alone applicaties als online web-based) waarmee zij diverse (grote) maritieme container verladers/vervoerders bedienen. De toolkit bevat een uitgebreide database met alle informatie over IMDG-stoffen (gevaarlijke stoffen lijst) en diverse procedures om allerlei soorten segregatie- en opslaginformatie op te vragen en is volledig geïntegreerd in LOCOPIAS en. Exis houdt zijn toolkit up-to-date met de laatste wijziging, zodat LOCOPIAS altijd kan worden uitgerust met de laatste versie van de IMDG-code. De IMDG code wordt regelmatig bijgewerkt en om de 2 jaar geupdate om rekening te houden met:
- Nieuwe gevaarlijke stoffen die moeten worden opgenomen.
- Nieuwe technologie en methoden van werken met of het behandelen van gevaarlijke stoffen.
- Veiligheidsrisico's die voortvloeien uit praktijk ervaring
Naast een licentie voor de IMDG module van LOCOPIAS, is een jaarlijks abonnement noodzakelijk om met de Exis database te kunnen werken. Huidige Versie: amendment 41-22
De volgende IMDG "stowage comments" worden door LOCOPIAS gechecked (overgenomen uit de IMDG code daarom niet vertaald):
- On or under deck / On deck / Prohibited.
- Contains both on-deck-only and under-deck-only items.
- On deck in closed CTU or under deck in closed CTU.
- On deck only in closed CTU.
- On deck in closed CTU or under deck.
- Open units must be stowed under deck.
- SW2 Clear of living quarters.
- SW5 If under deck, stow in a mechanically ventilated space.
- Not to be transported in closed CTUs. Long international voyages are authorized only with the approval of the competent authority.
- Not to be stowed within a horizontal distance of 6m from potential sources of ignition.
- Stow not less than a horizontal distance of 12m from living quarters, life-saving appliances and areas with public access, and not closer to the ship's side than a distance equal to one eighth of the beam or 2.4 m, whichever is the lesser.
- When on deck shall be stowed at least 2.4m (container ships) or 3m (other cases) from any potential source of ignition.
- SW3 Shall be transported under temperature control.
- SW1 Protected from sources of heat.
- SW11 Cargo transport units shall be shaded from direct sunlight. Packages in cargo transport units shall be stowed so as to allow for adequate air circulation throughout the cargo.
Onderstaande segregtie eisen worden gechecked door LOCOPIAS (overgenomen uit de IMDG code daarom niet vertaald):
- Class and subrisk segregation of 7.2.4
- Segregation groups of 7.2.5 and 3.1.4.4
- Segregation exceptions of 7.2.6
- Segregation of class 1 of 7.2.7 including the exceptions of 7.2.7.2
- SG codes of 7.2.8
- Limited and excepted quantites of 3.4 and 3.5
- Exemptions in the special provisions of 3.3 and the packing instructions of 4.1.
Invoer van IMDG CTUs en UN stoffen
Invoer van CTUs
Via
[Input]→[containers] komt u in bovenstaande menu, waar CTUs gedefinieerd kunnen worden. kolommen die betrekking hebben op de IMDG module worden hieronder toegelicht.
- Stoffen
- Voor elke CTU kan een lijst met UN stoffen worden opgegeven. De stoffen hebben een uniek nummer (UN nummer) en naam (PSN). Deze lijst kan worden bewerkt/ingezien vanuit deze kolom, maar ook direct in de grafische interface, bij het bewerken van de containergegevens.
- CST
- Voor een CTU kan worden opgegeven of deze van het zogenaamde Certified Safe Type is. Voor enkele stowage eisen is dit van invloed.
- Noot
- Certified Safe Type: For cargo spaces, refer to SOLAS II-2/19.3.2 and for refrigerated or heated cargo transport units refer to Recommendations published by the International Electrotechnical Commission, in particular IEC 60079.
Invoer van IMDG UN stoffen
Stoffen in een CTU kunnen worden opgegeven of bewerkt door dubbelklikken op de kolom [stoffen] in het IMDG UN stoffen invoer menu. De conclusie regel onderin het scherm toont direct of er conflicten zijn in de CTU (voldoet niet). Hieronder per kolom een korte beschrijving.
Invoeren van UN stoffen in een CTU
- UN no.
- Hier kan het UN nummer van de stof worden ingetikt.
- Stoffen
- Een stof kan ook op naam worden gezocht. Tik hier het eerste karakter of een gedeelte van de naam intikt, gevolgd door [enter]. Er wordt dan een lijst getoond van alle UN stoffen, met de selectie op de alfabetisch dichtsbijzijnde gevonden stof.
- IEO
- Include, Exclude of Override. Hier kunnen onderstaande eigenschappen van een stof worden opgegeven.
- Include: de stof wordt meegenomen bij de evaluatie van de belading van de CTU
- Exclude: de stof wordt niet meegenomen bij de evaluatie van de belading van de CTU. U zou dit doen wanneer de lading ongeldig is en u wilt zien of het verwijderen van dit item het probleem oplost. De post wordt opnieuw opgenomen door zijn status terug te zetten op I, d.w.z. ‘Include’.
- Override: Hierdoor wordt de status van het item ingesteld op "overridden" en wordt het item verwijderd uit de segregatieberekening voor zowel de lading als aan boord. Er verschijnt een melding dat een stof alleen met goedkeuring van de bevoegde instantie kan worden overruled.
- Limited quantity: Als de stof vervoerd mag worden met het kenmerk in "limited quantity", dan wordt in een popup venster de beperkte hoeveelheid weergegeven. Deze stof in de lading is dan uitgesloten van de segregatie eisen. Is het voor de stof niet toegestaan deze in beperkte hoeveelheid te vervoeren, dan wordt dit bevestigd in een popup window. De stof is dan nog steeds onderworpen aan de volledige segregatievoorschriften.
- Excepted quantity: Hiermee wordt aangegeven dat een stof separaat in een bepaalde kleine hoeveelheid vervoerd mag worden, waarbij er dan geen segregatie eisen van toepassing zijn voor deze stof. In een popup venster wordt de toegestane hoeveelheid weergegeven. Is het voor een bepaalde stof niet toegestaan, dan wordt dit bevestigd in een popup window. De stof is dan nog steeds onderworpen aan de volledige segregatievoorschriften.
CTU eigenschap
- Var
- Zijn van een gekozen stof meerdere variaties beschikbaar, dan verschijnt direct na het invoeren van een un nummer of stofnaam een keuzemenu waar de gewenste variatie kan worden gekozen. De variatie kan later gewijzigd worden door deze kolom te selecteren.
Keuze van een substance variatie
- Class
- Gevaarlijke stoffen zijn onderverdeeld in 9 klassen, met een eventuele verdere onderverdeling. In deze kolom wordt van de betreffende stof de klasse en onderverdeling weergegeven (Class en subdivision)
- PG
- Gevaarlijke goederen worden op grond van de mate van gevaar in 3 verpakkingsgroepen (Packing Group) ingedeeld (ook wel UN-verpakkingsgroep genoemd). Deze kolom wordt automatisch gevuld vanuit de database na de keuze van een stof.
- Verpakkingsgroep I: groot gevaar.
- Verpakkingsgroep II: middelhoog gevaar.
- Verpakkingsgroep III: weinig gevaar.
- Cat
- Hier wordt het aantal segregatie conflicten met andere stoffen in de CTU gegeven. Door de cel te selecteren wordt een popup getoond met de conflicten.
Segregatie conflicten in de CTU
- Descr(2)
- Toont de qualifying descriptive text (komt overeen met kolom 2 van de IMGD code stoffentabel.
- P&O(17)
- Toont de properties en observations (komt overeen met kolom 17 van de IMDG code stoffentabel.
- LQ
- Als een stof getransporteerd wordt in beperkte hoeveelheden, dan staat in deze kolom de beperkte hoeveelheid gespecificeerd.
- EQ
- Als een stof getransporteerd wordt in uigezonderde hoeveelheid, dan staat in deze kolom de uitgezonderde hoeveelheid gespecificeerd.
- Attr.
- Hier kunnen diverse eigenschappen van de betreffende stof worden opgegeven.
Opgeven diverse stof kenmerken
Menubalkfuncties
- All LQ
- Aan alle stoffen in de CTU, waarvoor dit is toegestaan, wordt het kenmerk limited quantity toegekend.
- Conflicts
- toont een popup venster met alle segregatie conflicten tussen stoffen onderling binnen de CTU.
- Comments
- toont een popup venster van alle stowage comments, gegroepeerd per stof.
Stuwage en segregatie comments
IMDG informatie venster
Controle aan IMDG. IMDG informatie venster
Het IMDG informatie venster geeft de volgende informatie:
- Een regel per enkele CTU welke een of meerdere UN stoffen bevat. De kolom Load reference en Seg. Required en Seg. OK bevatten in dit geval een streepje. Van deze CTU wordt aangeveven of deze voldoet aan de stowage comments welke door LOCOPIAS gechecked kunnen worden. De conclusie hiervan staat in de kolom [Stow.OK] (stowage ok). In de kolom [CTU.OK] de conclusie of er geen segregatie conflicten zijn binnen de CTU zelf. In de kolom [DOC.OK] de conclusie of de plaatsing van de CTU is toegestaan volgens het Document of Compliance. Voor details kunt u dubbelklikken op de regel. Een popup met een aantal tabbladen toont dan gedetaileerde info betreffende:
- CTU segregatie.
- Stowage non-compliant.
- Stowage not checked.
- Stowage compliant.
- Document of compliance.
Controle aan IMDG. Segregatie binnen een CTU
Controle aan IMDG. CTU, stowage non-compliant
Controle aan IMDG. CTU, stowage not checked
Controle aan IMDG. CTU, stowage compliant
Controle aan IMDG. CTU, verificatie met document of compliance
- Een regel per CTU combinatie (tweetal) waarvoor een segregatie eis is (bevatten gevaarlijke stoffen die onderling een segregatie eis hebben). Deze regel toont wat de (hoogste) segregatie eis is en welke twee stoffen van de betreffende CTU’s dit veroorzaken. In de kolom [SEG.OK] staat of aan de segregatie eis wordt voldaan. Dit is afhankelijk van de posities van de CTUs ten opzichte van elkaar en hun onderlinge orientatie in het schip (bulkheads, dekken, schotten etc.) Voor details kunt u dubbelklikken op de regel. Een popup toont dan gedetaileerde info betreffende de segregatie eisen tussen de CTUs onderling.
Controle aan IMDG. Details segregatie eisen tussen twee CTUs
Benodigde scheepsspecifieke data
Voor de IMDG-module is de volgende aanvullende scheepsspecifieke informatie benodigd voor verificatie van de stowage codes, zoals vermeld in kolom 16a van de lijst met gevaarlijke goederen):
- Positie en afmetingen van accomodatie, lucht inlaten, machinekamers en andere besloten werkruimten.
- In het geval van SW2 dienen CTU's op een afstand van ten minste 3 m van verblijven, luchtinlaten, machinekamers en andere afgesloten werkruimten te worden geplaatst.
- Positie en afmetingen van scheeps constructies die zonlicht (kunnen) afschermen
- Relevant voor aan dek geplaatste CTU's (dekhuizen enz.).
- Positie en afmetingen van ontstekingsbronnen.
- Met ontstekingsbronnen wordt onder andere bedoeld open vuren, uitlaten van machines, ventilatie/uitlaten van kombuizen, elektrische wandcontactdozen en elektrische apparatuur, met inbegrip van die op gekoelde of verwarmde laadeenheden, tenzij deze van een gecertificeerd veilig type zijn. (CST)
- Positie en afmetingen van warmtebronnen.
- In het geval van SW1, dienen pakketten en CTU's ten minste 2,4 m van verwarmde scheepsconstructies worden geplaatst waarvan de oppervlaktetemperatuur 55ºC kan overschrijden. Voorbeelden van verwarmde scheepsconstructies zijn stoomleidingen, verwarmingsspiralen, boven- en zijwanden van verwarmde brandstof- en ladingtanks en schotten van machinekamers. Bovendien moeten pakketten die niet in een ctu zijn geladen en aan dek zijn geplaatst, tegen direct zonlicht worden beschermd. Het oppervlak van een ctu kan snel opwarmen wanneer het in direct zonlicht staat in bijna windloze omstandigheden en de lading kan dan ook worden verwarmd.
- Positie en afmetingen van mechanisch geventileerde ruimten.
- Positie en afmetingen van mechanisch geventileerde ruimten.
Ter verificatie van de segregatie eisen is de volgende aanvullende informatie benodigd (kolom 16b van de lijst van gevaarlijke goederen):
- Positie en afmetingen van schotten (in dwars- en lengterichting) en dekken.
- Alle schotten en dekken moeten bestand zijn tegen vuur en vloeistoffen).