LOCOPIAS Handleiding Binnenschepen  2025
Beladingssoftware
Correctie van het leeg scheepsgewicht
U heeft gemerkt dat de diepgangen die u op uw scherm ziet in LOCOPIAS niet overeenkomen met de werkelijke diepgangen. Mogelijk wijkt het werkelijke scheepsgewicht af van de ingevoerde gegevens in LOCOPIAS. Dit mag echter niet zomaar aangepast worden omdat het leeg scheepsgewicht is gekeurd door het klassebureau. Wat wel gedaan kan worden, is een correctiegewicht toevoegen, zodat de diepgangen in LOCOPIAS beter overeenkomen. Deze handleiding helpt u door middel van een stappenplan met het controleren van de door u ingevoerde beladingsconditie in LOCOPIAS en het aanmaken en het gebruiken van de correctiegewichten.

Stappenplan corrigeren van het leeg scheepsgewicht naar werkelijk gemeten diepgangen

Stap 1: Meten van de diepgang

De eerste stap is het meten van de diepgang bij alle zes merken, dus zowel aan stuurboord als bakboord. Aandachtspunten:

  • Bepaal de diepgang door middel van een vrijboordmeting met de stokmeter (digitale meters kunnen afwijken!)

Stap 2: Controleren tankvulling

Nu is het belangrijk te controleren of alle tanks correct zijn ingevuld, overeenkomstig de werkelijkheid. Doet u dit niet, dan heeft het aanmaken van correctiegewichten weinig nut. In een andere beladingstoestand zal deze correctie dan niet meer kloppen. Aandachtspunten:

  • Correcte tankvulling invullen voor alle tanks, dus ook drinkwater, gasolie, vuilwater, waterballast enz.
  • Vergeet niet het restwater in de ballasttanks
  • Het gewicht van de lading moet overeenkomen met de laadlijst.
  • Eventueel dichtheid aanpassen voor actuele temperatuur (dichtheid = gewicht / liters bij actuele temperatuur)

Stap 3: Probleem bekijken

Nu de ingevoerde gegevens in LOCOPIAS exact overeenkomen met de werkelijkheid en ook de werkelijke diepgangen zijn gemeten, kunt u observeren wat het probleem is. Mogelijke afwijkingen:

  • Diepgang
  • Trim
  • Slagzij

Stap 4: Aanmaken correctiegewichten

Nu zullen de correctiegewichten aangemaakt worden. Klik eerst op [gewichten] en dan op de [check-displAce] functie.

correction_stap4_1_nl.png
Gewichten, check-displAce

U dient de werkelijk gemeten diepgangen van het voor- en achtermerk op te geven. Let op: Hier wordt het gemiddelde gevraagd van stuurboord en bakboord. Slagzij zullen we later in rekening brengen. Door op [OK] te klikken wordt het correctiegewicht berekend.

correction_stap4_3_nl.png
Correctiegewicht berekend

Zet nu beide vinkjes aan en klik op [OK]. U ziet nu uw correctiegewichten in de beladingstoestand: Let op: mogelijk moet u naar beneden scrollen, omdat de correctiegewichten onderaan de lijst worden toegevoegd.

correction_stap4_4_nl.png
Correctiegewichten in de beladingstoestand

Stap 5: Nauwkeurige afstemming correctiegewichten

Nu zetten we in de gewichtenmodule het hydrostatica-venster aan om te kijken naar de uitkomsten. Deze vindt u bovenaan bij [Window]→[Result windows].

correction_stap5_1_nl.png
Result window
Het ziet er dan als volgt uit: (U kunt dit venster verplaatsen) Soms wordt per diepgangsmerk alleen het gemiddelde weergegeven en niet stuurboord en bakboord apart.

correction_stap5_2_nl.png
Hydrostatica

Mogelijk bent u nog niet tevreden met de resultaten. Bijvoorbeeld omdat het schip slagzij heeft, of omdat het schip doorbuigt. We kunnen nu "spelen" met de eigenschappen (Gewicht, Zbreedte) van de correctiegewichten tot we tevreden zijn met de resultaten. Het effect van de veranderingen zien we direct in het hydrostatica-venster. Hierna worden voorbeelden gegeven voor de specifieke gevallen, zoals slagzij en hogging/sagging. Ook hier geldt dat u kan blijven proberen tot u tevreden bent met de resultaten.

correction_stap5_3_nl.png
Aanpassen gewicht en zwaartepunt in breedte

Trim

U kunt de trim aanpassen door het gewicht van de correctiegewichten aan te passen. Als u bijvoorbeeld achter het gewicht 5 ton groter maakt en voor 5 ton kleiner, zal het schip achterover trimmen. U kunt met deze gewichtsposten in kleine stapjes "spelen" tot de gewenste trim wordt bereikt.

correction_stap5_4_nl.png
Trim aanpassen met gewicht

Slagzij

Mogelijk wijkt de werkelijke slagzij af van LOCOPIAS. Dit kunnen we corrigeren door de breedte-positie van de correctiegewichten aan te passen. Als u in LOCOPIAS geen aparte diepgangsmerken heeft voor stuurboord en bakboord, zullen we eerst de werkelijke hellingshoek moeten berekenen. Heeft u in LOCOPIAS wel aparte diepgangsmerken voor stuurboord en bakboord, dan kunt u dit overslaan. Als voorbeeld gaan we er vanuit dat uw schip aan bakboord 10cm dieper ligt. Stel u heeft gemeten:

SBBBVerschil
Diepgangsmerk achter2.60m2.49m0.11m
Diepgangsmerk midden2.55m2.45m0.10m
Diepgangsmerk voor2.40m2.31m0.09m

We berekenen eerst het gemiddelde verschil over alle merken: (0.11 + 0.10 + 0.09) ÷ 3 = 0.10m Als uw schip 9.60m breed is, dan is de hellingshoek nu: hellingshoek = sin-1 ( 0.10 ÷ 9.60 ) = 0.549 graden Heeft u hier moeite mee dan kunt u deze berekening ook online uitvoeren op deze website

correction_stap5_5.png
Hellingshoek online berekenen

Vul dan de twee getallen in in de rode cirkels. Met de knop in de blauwe cirkel voert u de berekening uit. De hellingshoek kunt u nu aflezen in de groene cirkel.

In dit geval is de gewenst hellingshoek 0 graden. We verplaatsen het correctiegewicht naar bakboord (negatief) en kijken wat het effect is.

correction_stap5_6_nl.png
Correctiegewicht naar bakboord

Nu passen we de zwaartepunt in breedte aan tot we de gewenste hellingshoek vinden. Na een aantal keer proberen vinden we de gewenste breedte-postie van het correctiegewicht:

correction_stap5_7_nl.png
Gewenste breedte-postie

Hogging / Sagging

LOCOPIAS ziet het schip als een rechte balk, wat een standaardbenadering is bij beladingssoftware. Een correctie op de diepgang ten gevolge van doorbuiging (hogging / sagging) wordt dus niet in rekening gebracht. U zult de correctiegewichten zo moeten aanpassen dat de afwijking op alle diepgangsmerken zo klein mogelijk is.

Een voorbeeld Stel u heeft gemeten:

SBBBgemiddeld
Diepgangsmerk achter3.120m3.120m3.120m
Diepgangsmerk midden3.155m3.155m3.155m
Diepgangsmerk voor3.100m3.100m3.100m

Hieronder ziet u de correctiegewichten die LOCOPIAS heeft aangemaakt met bijbehorende diepgangen. Dus op het diepgangsmerk midden 4.5cm afwijkingen, op de andere diepgangsmerken 0cm afwijking. Het gemiddelde van alle diepgangsmerken in LOCOPIAS is (3.120 + 3.110 + 3.100) ÷ 3 = 3.110m. Dit moet zijn (3.120 + 3.155 + 3.100) ÷ 3 = 3.125m.

correction_stap5_8_nl.png
Aangemaakte correctiegewichten

Het schip moet dus iets dieper komen te liggen, of met andere woorden: de correctiegewichten moeten zwaarder zijn. We maken beide correctiegewichten een beetje zwaarder. Na een aantal keer proberen vinden we de volgende situatie:

correction_stap5_9_nl.png
Gewenste situatie

Correctiegewichten aanpassen in de database

Nu u tevreden bent met de gevonden correctiegewichten, dienen deze te worden opgeslagen in de database. De database opent u via ‘Gewichten’, ‘Database’ en ’Edit database’.

correction_6_1_nl.png
Edit database

Als het goed is ziet u de juiste correctiegewichten al staan. In stap 2 heeft u door een vinkje te plaatsen deze correctiegewichten al in de database geplaatst. De aanpassingen in stap 5 zijn echter alleen in de huidige beladingstoestand aangebracht. We nemen nu alle waarden van de correctiegewichten over in de “database gewichtsposten”.

correction_6_2_nl.png
Edit database

Correctiegewichten gebruiken voor elke nieuwe beladingstoestand

Bij elke nieuwe reis / beladingstoestand dient u weer de correctiegewichten te gebruiken. U kunt in de gewichtenmodule de correctiegewichten ophalen uit de database met de [Read dataBase].

correction_7_1_nl.png
Read database

Nu verschijnt het volgende venster:

correction_7_2_nl.png
Read database

Door een correctiegewicht te selecteren en op [OK] te klikken, wordt het correctiegewicht toegevoegd aan de huidige beladingstoestand waarmee u nu bezig bent. U dient dit twee keer te doen, zodat beide correctiegewichten in de nieuwe beladingstoestand zijn opgenomen.