![]() |
LOCOPIAS Handleiding Binnenschepen
2025
Beladingssoftware
|
De eerste stap is het meten van de diepgang bij alle zes merken, dus zowel aan stuurboord als bakboord. Aandachtspunten:
Nu is het belangrijk te controleren of alle tanks correct zijn ingevuld, overeenkomstig de werkelijkheid. Doet u dit niet, dan heeft het aanmaken van correctiegewichten weinig nut. In een andere beladingstoestand zal deze correctie dan niet meer kloppen. Aandachtspunten:
Nu de ingevoerde gegevens in LOCOPIAS exact overeenkomen met de werkelijkheid en ook de werkelijke diepgangen zijn gemeten, kunt u observeren wat het probleem is. Mogelijke afwijkingen:
Nu zullen de correctiegewichten aangemaakt worden. Klik eerst op [gewichten] en dan op de [check-displAce] functie.
U dient de werkelijk gemeten diepgangen van het voor- en achtermerk op te geven. Let op: Hier wordt het gemiddelde gevraagd van stuurboord en bakboord. Slagzij zullen we later in rekening brengen. Door op [OK] te klikken wordt het correctiegewicht berekend.
Zet nu beide vinkjes aan en klik op [OK]. U ziet nu uw correctiegewichten in de beladingstoestand: Let op: mogelijk moet u naar beneden scrollen, omdat de correctiegewichten onderaan de lijst worden toegevoegd.
Nu zetten we in de gewichtenmodule het hydrostatica-venster aan om te kijken naar de uitkomsten. Deze vindt u bovenaan bij [Window]→[Result windows].
Mogelijk bent u nog niet tevreden met de resultaten. Bijvoorbeeld omdat het schip slagzij heeft, of omdat het schip doorbuigt. We kunnen nu "spelen" met de eigenschappen (Gewicht, Zbreedte) van de correctiegewichten tot we tevreden zijn met de resultaten. Het effect van de veranderingen zien we direct in het hydrostatica-venster. Hierna worden voorbeelden gegeven voor de specifieke gevallen, zoals slagzij en hogging/sagging. Ook hier geldt dat u kan blijven proberen tot u tevreden bent met de resultaten.
U kunt de trim aanpassen door het gewicht van de correctiegewichten aan te passen. Als u bijvoorbeeld achter het gewicht 5 ton groter maakt en voor 5 ton kleiner, zal het schip achterover trimmen. U kunt met deze gewichtsposten in kleine stapjes "spelen" tot de gewenste trim wordt bereikt.
Mogelijk wijkt de werkelijke slagzij af van LOCOPIAS. Dit kunnen we corrigeren door de breedte-positie van de correctiegewichten aan te passen. Als u in LOCOPIAS geen aparte diepgangsmerken heeft voor stuurboord en bakboord, zullen we eerst de werkelijke hellingshoek moeten berekenen. Heeft u in LOCOPIAS wel aparte diepgangsmerken voor stuurboord en bakboord, dan kunt u dit overslaan. Als voorbeeld gaan we er vanuit dat uw schip aan bakboord 10cm dieper ligt. Stel u heeft gemeten:
SB | BB | Verschil | |
Diepgangsmerk achter | 2.60m | 2.49m | 0.11m |
Diepgangsmerk midden | 2.55m | 2.45m | 0.10m |
Diepgangsmerk voor | 2.40m | 2.31m | 0.09m |
We berekenen eerst het gemiddelde verschil over alle merken: (0.11 + 0.10 + 0.09) ÷ 3 = 0.10m Als uw schip 9.60m breed is, dan is de hellingshoek nu: hellingshoek = sin-1 ( 0.10 ÷ 9.60 ) = 0.549 graden Heeft u hier moeite mee dan kunt u deze berekening ook online uitvoeren op deze website
Vul dan de twee getallen in in de rode cirkels. Met de knop in de blauwe cirkel voert u de berekening uit. De hellingshoek kunt u nu aflezen in de groene cirkel.
In dit geval is de gewenst hellingshoek 0 graden. We verplaatsen het correctiegewicht naar bakboord (negatief) en kijken wat het effect is.
Nu passen we de zwaartepunt in breedte aan tot we de gewenste hellingshoek vinden. Na een aantal keer proberen vinden we de gewenste breedte-postie van het correctiegewicht:
LOCOPIAS ziet het schip als een rechte balk, wat een standaardbenadering is bij beladingssoftware. Een correctie op de diepgang ten gevolge van doorbuiging (hogging / sagging) wordt dus niet in rekening gebracht. U zult de correctiegewichten zo moeten aanpassen dat de afwijking op alle diepgangsmerken zo klein mogelijk is.
Een voorbeeld Stel u heeft gemeten:
SB | BB | gemiddeld | |
Diepgangsmerk achter | 3.120m | 3.120m | 3.120m |
Diepgangsmerk midden | 3.155m | 3.155m | 3.155m |
Diepgangsmerk voor | 3.100m | 3.100m | 3.100m |
Hieronder ziet u de correctiegewichten die LOCOPIAS heeft aangemaakt met bijbehorende diepgangen. Dus op het diepgangsmerk midden 4.5cm afwijkingen, op de andere diepgangsmerken 0cm afwijking. Het gemiddelde van alle diepgangsmerken in LOCOPIAS is (3.120 + 3.110 + 3.100) ÷ 3 = 3.110m. Dit moet zijn (3.120 + 3.155 + 3.100) ÷ 3 = 3.125m.
Het schip moet dus iets dieper komen te liggen, of met andere woorden: de correctiegewichten moeten zwaarder zijn. We maken beide correctiegewichten een beetje zwaarder. Na een aantal keer proberen vinden we de volgende situatie:
Nu u tevreden bent met de gevonden correctiegewichten, dienen deze te worden opgeslagen in de database. De database opent u via ‘Gewichten’, ‘Database’ en ’Edit database’.
Als het goed is ziet u de juiste correctiegewichten al staan. In stap 2 heeft u door een vinkje te plaatsen deze correctiegewichten al in de database geplaatst. De aanpassingen in stap 5 zijn echter alleen in de huidige beladingstoestand aangebracht. We nemen nu alle waarden van de correctiegewichten over in de “database gewichtsposten”.
Bij elke nieuwe reis / beladingstoestand dient u weer de correctiegewichten te gebruiken. U kunt in de gewichtenmodule de correctiegewichten ophalen uit de database met de [Read dataBase].
Nu verschijnt het volgende venster:
Door een correctiegewicht te selecteren en op [OK] te klikken, wordt het correctiegewicht toegevoegd aan de huidige beladingstoestand waarmee u nu bezig bent. U dient dit twee keer te doen, zodat beide correctiegewichten in de nieuwe beladingstoestand zijn opgenomen.